Heeft u een vraag? 035 - 52 53 440

Bubbels ( Champagne & Prosecco ) ongekend popul...

Bubbels ( Champagne & Prosecco ) ongekend populair in 2009

25-03-2010

Bubbels ( Champagne & Prosecco ) ongekend populair in 2009

In 2009 is de verkoop van mousserende wijn sterk gestegen. Dit maakte het Productschap Wijn vandaag bekend naar aanleiding van het marktonderzoek naar de consumptie en verkoop van wijn in Nederland in het afgelopen jaar. Het productschap laat marktonderzoek uitvoeren door GfK Panel Services Benelux bv en Trendbox BV. Deze resultaten zijn vandaag bekend gemaakt tijdens een presentatie in het Bel Air Hotel in Den Haag.

Mousserende wijn laat een stijging van 49% zien. De verkoop van Prosecco beslaat bijna een derde van alle mousserende wijn.

Over het geheel genomen laat de consumptie van wijn een lichte stijging zien. Ook de omzet stijgt, maar dit is mede veroorzaakt door de hogere verpakkingenbelasting op wijn. Nederlanders dronken in 2009 gemiddeld 21,7 liter wijn per hoofd van de bevolking. De gemiddelde prijs van een fles wijn van 0,75 liter bij de supermarkt is nu € 2,83 en bij de slijter € 4,51.

Van de totale consumptie van wijn in Nederland heeft Frankrijk nog altijd het grootste marktaandeel, te weten 36%. Zuid-Afrika volgt met 21,6% en Duitsland met 11%. Chili groeide met 16% het hardst en heeft nu een aandeel van 7,3%, net achter Spanje met 7,7%.

Uit het onderzoek is gebleken dat 76% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder regelmatig wijn drinkt. Ook blijkt dat 30% van de mannen die wel eens wijn drinken zichzelf als kenner beschouwt, tegen 17% van de vrouwen. Bij de leeftijdscategorie tussen de 18 en 25 jaar is witte wijn het meest populair. Mousserende wijn wordt het meest gedronken door mensen uit de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Over het geheel neemt de populariteit van rode wijn toe.

Wijn wordt op meer momenten dan voorheen geconsumeerd, maar per moment drinken we minder. Wijn wordt ook net als in de zuidelijke landen steeds meer bij het eten gedronken.

De behoefte om te variëren neemt duidelijk toe, men wil steeds vaker nieuwe en onbekende wijnen proberen.

Bron: Productschap Wijn

Naar boven