Heeft u een vraag? 035 - 52 53 440

Champagne verjongd en is trendy

Champagne verjongd en is trendy

07-09-2009

Neus in het glas, innemen, slokken, slurpen en spugen. Ook champagnes worden aan dezelfde keuring onderworpen als wijn. Zo bleek zondagmiddag tijdens de derde champagne Proeverij in het Scheveningse Kurhaus, georganiseerd door het wijnmagazine Perswijn.

Steeds meer jongeren interesseren voor een glas champagne buiten de gebruikelijke periode van de jaarwisseling. Waar in België al veel sneller een fles champagne wordt ingeslagen omdat er simpelweg bezoek komt, blijven veel Nederlanders in dat geval toch hangen bij een wijntje, zo blijkt uit de woorden van Ronald de Groot, hoofdredacteur Perswijn. ‘Maar gelukkig gaat dat langzaam veranderen.'

Strijdpunt in de wereld van de champagne is en blijft nog steeds de naam. Wie er maar aan durft te denken om de naam Champagne te 'misbruiken' wordt aangepakt, zo blijkt uit de woorden van Stépahnie van Rantwijk, woordvoerster voor het Champagne Informatiecentrum.

Champagne is een zwaar beschermende naam en blijft dus een Franse aangelegenheid. Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 2,5 miljoen verkocht. De belangstelling voor het Franse goud is overweldigend. Bekende champagne huizen zijn: Krug, Bollinger, Piper-Heidsieck, Taittinger, Dom Pérignon, Moët & Chandon, Veuve Cliquot en Laurent-Perier.

Bron: Misset Horeca

Naar boven