Heeft u een vraag? 035 - 52 53 440

Moet & Chandon voelt de economisch crisis

Moet & Chandon voelt de economisch crisis

01-03-2010

De producenten van champagne ( o.a. Moet & Chandon ) zitten met een fikse kater aan het einde van 2009. In de eerste tien maanden van dit jaar zijn er wereldwijd 230 miljoen flessen champagne afgezet volgens het CIVC, de brancheorganisatie van wijnboeren en -huizen in de Champagne. Dat is vijftien procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal zal 2009 een min tussen de 13 en 16 procent te zien geven, luidt de verwachting.

''De reden is simpel'', aldus Ghislain de Montgolfier, vicepresident van de CIVC. ''De crisis treft ook de champagne markt.'' Wijnhandelaren hebben vooral gaten geslagen in hun voorraden en nieuwe aankopen nog even uitgesteld.

Vooral de duurdere champagne merken voelen de economische neergang. Goedkopere  merken, de zogeheten instap champagnes, stunten al enkele maanden in de Franse supermarkten met flessen onder de elf euro.

Het zal zeker nog drie tot vier jaar duren voor de markt weer is gestabiliseerd. Dat verwacht de champagne divisie van de groep Pernod Ricard met merken als Mumm en Perrier-Jouët. Het huis LVMH van onder meer Moët & Chandon vindt dat geen ramp. Hun absolute top champagne Dom Pérignon ligt gemiddeld zeven jaar in de kelder: ''Daar kan hij nog wel een paar maandjes langer blijven.'' (GPD)

Bron: Parool.nl

Naar boven